Storing melden

Hebt u te maken met een stroomstoring? Dan is het van belang dat deze zo snel mogelijk opgelost wordt. Een storing in het netwerk kunt u het beste melden bij het landelijke storingsservice via het gratis Storingsnummer Gas en Stroom 0800 – 9009. Wordt de storing veroorzaakt door kortsluiting binnenshuis, dan kunt u dit zelf oplossen of het melden bij een storingsdienst. Een deskundig elektricien kan dan de exacte oorzaak vaststellen en zo de stroomstoring snel en vakkundig verhelpen. Op deze pagina vindt u meer informatie over de oorzaken van stroomstoringen, de kosten voor het oplossen en een checklist met wat u het beste kunt doen in het geval van een storing.

 Stroomstoring melden

Offertes vergelijken


















kwaliteitskeurmerk

Externe stroomstoring

Wanneer u een stroomstoring wilt melden bij een storingsdienst is het van belang dat u bepaalt of de breuk in elektriciteit het gevolg is van een interne of externe oorzaak. Onder externe oorzaken vallen graafwerkzaamheden, beschadigde hoogspanningsleidingen of een storing in het algemene elektriciteit netwerk. Dergelijke storingen kunt u niet zelf oplossen, maar wel melden bij het Nationaal storingsnummer. Duurt de stroomstoring langer dan vier uur dan krijgt u vanuit de overheid een onkostenvergoeding die wordt verrekend met uw jaarrekening.
Storing

Interne stroomstoring

De elektriciteit binnenshuis wordt verdeeld vanuit de meterkast. Wanneer u teveel elektrische apparaten op één groepenkast of aardlekschakelaar aansluit, dan kan het zijn dat dit teveel elektriciteit vraagt. Het gevolg hiervan is kortsluiting. Daarnaast kan een probleem met de elektriciteit worden veroorzaakt door waterlekkage of versleten stroomdraden. Heeft u te maken met een stroomstoring? Kijk dan eerst welke zekering is omgeslagen en welke apparaten op deze groep zijn aangesloten. Schakel de apparaten één voor één in om te bepalen welke de veroorzaker van het probleem is. Blijft de stroomstoring actief? Schakel dan een storingsservice of storingsdienst in.

Kosten

Schakelt u een storingsservice in om uw elektriciteit weer in optimale staat te brengen bij een stroomstoring, dan moet u rekening houden met onder andere het uurloon van een elektricien. Dit komt op ongeveer veertig euro. Daarnaast zult u moeten betalen voor de gebruikte materialen. Deze kosten variëren van twee euro voor vijf zekeringen tot 175 euro voor de installatie van een nieuwe groepenkast. Om storingen te voorkomen raden wij bovendien aan regelmatig uw materiaal te (laten) controleren. Dit zal uiteindelijk lagere kosten en een veiligere woonsituatie opleveren.

Kosten storing

Checklist

Is er een stroomstoring? Ga dan de volgende stappen bij langs voordat u contact opneemt met een storingsdienst.

  1. Ga na of uw aardlekschakelaar is uitgeschakeld.
  2. Zet alle elektronische apparaten af.
  3. Check de rest van de wijk: hebben uw buren stroom?
  • Nee? dan kunt u de storing melden bij de netbeheerder
  • Ja? Dan is het een intern probleem, bel een storingsservice.

Bij een storingsservice kan men in de meeste gevallen 24 uur per dag terecht om storingen te melden en de hulp in te roepen van een erkend elektricien. Via ons contactformulier is het tevens mogelijk om bij onze storingsdienst een probleem te melden. Wij komen zo snel mogelijk naar u toe om de elektriciteit weer snel te repareren.